Un oficial Pfizer spune că vaccinurile anti-COVID nu au fost testate înainte de a intra pe piață. Ce spune Alexandru Rafila

Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a comentat declarațiile unui oficial de la Pfizer potrivit căruia serurile companiei americane nu au fost testate în privința opririi transmisibilității SARS-COV-2, înainte de a fi utilizate.

”Eu sunt destul de reținut în privința acestei declarații, nu știu ce profesie are mai exact doamna la Pfizer. Mereu când e un vaccin de autorizat se depune un dosar la autoritatea competentă – FDA în SUA, EMA în Europa. Sunt date din studii clinice. Sunt trei, cele mai importante – legate de siguranța vaccinului (…), al doilea e eficacitatea – se referă la două elemente, dacă previne îmbolnăvirea și dacă formele grave ale bolii sunt prevenite. Eu, din ceea ce știu, în prima parte a pandemiei, bazându-mă pe informațiile pe care le-am văzut, vaccinul de la Pfizer avea o eficacitate de 94%, iar cel de la Moderna, de 95%, ambele vaccinuri ARNm. Iar celelalte, de la AstraZeneca și Johnson, care folosesc vectori virali, 75-82% (…) Vaccinul antigripal are 65-75%. Nu previne toate îmbolnăvirile (…)

Această declarație (n.r. – a oficialului Pfizer, din Parlamentul European) nu am cum să o comentez, eu spun ce am știut la momentul respectiv. Cert e că lucrurile au evoluat. În privința evitării transmiterii, nu mai sunt diferențe semnificative între persoanele vaccinate și nevaccinate.

Trebuie confruntată declarația doamnei cu datele științifice depuse pentru autorizare, să vedem dacă e o contradicție. Eu cred că e o contradicție. În noiembrie – decembrie 2020, când a fost autorizat vaccinul, informația pe care o aveam noi e că vaccinul avea eficacitate ridicată și că oprește și transmiterea.

Vaccinarea (n.r. – anti-COVID) va continua, în opinia mea, va îmbrăca forma unei campanii de vaccinare sezoniere (…)”, a declarat Alexandru Rafila, pentru România TV.

Un director executiv al Pfizer a declarat luni că nici ea și nici alți oficiali Pfizer nu știau dacă vaccinul COVID-19 produs de companie va opri transmiterea înainte de a intra pe piață anul trecut.

„Știți, a trebuit să… ne mișcăm cu adevărat cu viteza științei pentru a ști ce se întâmplă pe piață. Mai departe, a trebuit să facem totul asumându-ne riscuri.Dacă nu noi, atunci cine? Am riscat și am cheltuit 2 miliarde de dolari, pentru a putea ajuta cu pandemia. Am salvat 4 milioane de oameni. Nu aș vrea să îmi imaginez în ce situație am fi fost acum dacă companiile ca a noastră nu s-ar fi implicat”, a spus Janine Small, președinte al Pfizer pentru piețele internaționale dezvoltate.