Liderul UDMR ironizează propunerea Comisiei Europene: ‘Se înființează poliţia de termometru, de temperatură în casă, sau ce vrei să faci?’

sursa foto: digi24

Liderul UDMR, vicepremierul Kelemen Hunor, susţine că nu se poate impune de către Comisia Europeană obligativitatea unui anumit consum de electricitate sau gaz de către cetăţenii europeni în perioada iernii şi că poate fi vorba cel mult de o recomandare.

„Este o intenţie, o dezbatere, o decizie obligatorie în ceea ce priveşte statele membre nu a fost luată. Urmează o şedinţă a miniştrilor Energiei la sfârşitul lunii.  Anumite chestiuni pot fi făcute, altele nu. Poţi da recomandări, dar oligativitatea e greu de făcut. Cine controlează? Trebuie să înfiinţezi poliţia de termometru, de temperatură în casă, sau ce vrei să faci? Nu poţi să compara cât consumă un neamţ, şi de acolo să reduci cu 15%, şi cât consumă mama mea la ţară, şi de acolo să reduci 15%. Înseamnă că trebuie să stea în întuneric, fiindcă sunt 3,5 -4 milioane de utilizatori care consumă sub 100 de kW în România, care înseamnă un frigider şi 2-3 becuri în casă. Ce să reduci de acolo? Frigiderul sau stingi lumina de tot”, a spus Kelemen, la Euronews.
Liderul UDMR a precizat că astfel de comparaţii nu îşi au rostul, fiind inutile.
„Recomandări putem să facem. Fiecare om poate economisi un pic, dar nu poţi să spui să stai la 18 grade în casa ta. În instituţiile publice poţi reglementa altfel. Trebuie să ştim despre ce vorbim. Cine va intra la mine în casă să verifice dacă sunt 19 sau 20 de grade, care va fi sancţiunea? Mă închide în casă, îmi taie gazul? Vor fi recomandări, dar trebuie să spunem clar că nu facem acest lucru pentru Comisia Europeană, ci pentru noi, pentru bugetul nostru”, a mai spus Kelemen Hunor.
Pe de altă parte, liderul UDMR a explicat că România produce benzină pentru consumul intern şi nu trebuie importată aproape deloc, dar, în ceea ce priveşte motorina, se importă „cantităţi uriaşe” şi aşa se explică diferenţa de preţ dintre cele două tipuri de carburanţi.

„Şi de acolo de unde imporţi depinzi de costurile de producţie din ţara respectivă, plus transportul, plus alte cheltuieli. De aceea este şi diferenţa aceasta dintre benzină şi motorină, dar noi am considerat că putem susţine această măsură pentru perioada următoare, pentru perioada iernii – ăsta a fost argumentul meu”, a explicat Kelemen.